xaxax

Instruktørstafetten – Christoffer Berdal

CHRISTOFFER BERDAL tager instruktør-stafetten fra Hans Rønne.

SPØRGSMÅL: Hvad lægger du mest vægt på, hvis du skal ny-iscenesætte en klassisk tekst, som har været opført et utal af gange, og som det meste af publikum kender på forhånd?

CHARISTOFFER: ”For alle mine forestillinger prøver jeg altid at finde dér, hvor teksten spejler og er i dialog med os og tidsånden. Dette gælder ikke mindst for klassikerne.

For mig giver det ikke mening at spille en klassiker, bare fordi det er en klassiker. Der kan være tider, hvor det gav mening at lave Strindberg og ikke Ibsen og omvendt. Fordi tiden havde en anden vibe, eller problematikker end deres tekster.

Når jeg får tilbudt en klassisk tekst, starter jeg med at afprøve dens temaer ind i vores hverdag, til hvilket publikum den skal laves, og på hvilket teater den skal spilles. Samtidig undersøger jeg den samtid, teksten er skrevet i, for at finde ud af om der er temaer eller konventioner, vi i vores tid ikke ser. Konventioner som kan havde dramatisk betydning. Fx måtte kvinder ikke tage ordet ved det engelske hof på Shakespeares tid. Så når King Lear beder døtrene om at erklære deres kærlighed, har det været vildt grænseoverskridende og chokerende. Jeg tror, det er en god instruktionsnøgle til scenen.

Derefter bruget jeg tid sammen med det kunstneriske team til at udvikle universet, så det servicerer idéen med teksten og samtidig peger på, hvor forestillingen møder vores tid. Det første spørgsmål er: skal forestillingen udspille sig på det tidspunkt, teksten er skrevet, eller skal den rykkes op til i dag? Begge dele giver mening og kan styrke tekstens oprindelige idé. Det afhænger af, hvor stor indflydelse tidens moral og etik har på de dramatiske konflikter i teksten. I 2009 lavede jeg Holbergs den Stundesløse på Grønnegårds Teatret. Stykkets hovedtemaer er stress og tvangsægteskaber. Vi valgte at blive i et univers fra Holbergs tid, for at lade publikum få oplevelsen af, at stress og tvangsægteskaber var gamle danske ”dyder” og ikke kun havde med immigration og globalisering at gøre. Vigtigst er dog, at forestillingen giver mening for publikum.”

Spørgsmål fra Christoffer til næste instruktør i stafetten: Hvordan griber du det an, når du er med til at udvikle og iscenesætte en nyskrevet dansk tekst?

Send mig en mail, hvis du vil være med: info@stagedirectors.dk