Inger Eilersen

Lipkesgade 25, 4.tv
2100 København Ø
Mobil: 24 25 28 08
e-mail: inger.eilersen@gmail.com

Uddannelse
2016 – 2018 Pædagogikum
2011 - 2013 Diplomuddannelse i ledelse, (kunst og kultur) i 10 moduler, Scenekunstens
Udviklingscenter
1985 – 1989 Instruktøruddannelsen, Statens Teaterskole
Kurser
2011- Teori U, Forandringsbaseret ledelse i 5 moduler, Unfolding Fields
2005 - Lederudvikling, Mercuri Urval
1998 - Psykologi for ledere, Mercuri International
1983 - AVG – Voksen Pædagogisk Grundkursus

Bestyrelsesarbejde

2011 – 2014 Aarhus Teater, bestyrelsesmedlem
2010 - 2014 Ecoles des Ecoles , sammenslutning af europæiske teaterskoler,
advisoryboardmember
2003 - 2008 Plan B, bestyrelsesmedlem
1989 - 1992 Foreningen af danske sceneinstruktører, bestyrelsesmedlem

Instruktionsopgaver

Edison
C:ntact - dokumentarteater
2016 – ”Hooyo” – om Indvandrerkvinder og deres børn
2015 – ”Skilsmissefortællinger” - om voksne børn af skilte forældre
2014 – ”Jeg har aldrig” – om køn og sexualitet
2005 - ”Etnisk uheld – vi beklager” om mediernes billede af indvandre

Teater V
2016 – ”Godt vi har” Allan Peder Frederik Jensen

Betty Nansen teatret
2014 – ”1984 ” Robert Icke og Duncan Macmillan
1994 - "Den enfoldige morder" af Hasse Alfredson

Odense Teater
2013 – ”Jeanne D’arc ” af Anouilh

Team Teatret
2013 –”Opvaskerne” af Nick Panych
2011 – ”Tårnspringeren” af Andreas Dawe (gæstespillede på Teater V)
2009 – "Koldere end her" af Laura Wade
1994 – "Snedronningen" af Erin Cressida Wilson, , produceret på Herning Isstadion
1993 - "Blodspor" af Erin Cressida Wilson
1991 - "Fool for love" af Sam Shepard
1992 - "Blodet på sommerfuglens vinge" Af Erin Cressida Wilson

Folketeateret.dk
2010 – "Boblerne i bækken" af Nicoline Werdelin
2008 - "Natmandens datter" af Nicoline Werdelin
2000 - "Den ukendte gæst" af Moria Buffini

Statens Teaterskole
2008 – ”Club Mambo” musicalsk projekt med 4 års skuespillere

Det Kgl. Musikkonservatorium
2007- Julekoncert, Den Sorte Diamant

Husets Teater
2006 - ”Fader Vor” af Ulrich Seidl
2004 - ”Den Arabiske nat” af Schimmelpfennig
2002 - ”Serenade” af Hugo Claus
1995 - "Kains mærke" af Morti Vizki
1994 - "Sne" af Morti Vizki

Aarhus teater
2003 - ”Macbeth” af Shakespeare
2002 - ”Antigone” af Sofokles
2000 - ”Den blinde maler” af Nicoline Werdelin
1993 - Tre forskellige radiospil i skitseform, af de studerende ved dramatikeruddannelsen

Aalborg teater
2001 - ”Mine to søstre” af Nikoline Werdelin
1993- "Falsettoland" af James Lapineog William Finn
1990- "Cabaret" af Masteroff & Kander

Jomfru Ane Teatret
2001- ”Englesyn” af Dejan Dukovski
1999 - “Kattemosen”af Marina Carr
1999 - “Natten synger sine sange” af Jon Fosse

Kalaidoskop
2001- ”Englesyn” af Dejan Dukovski

Radioteatret
2004 -”Strindberg gennembryder tandkødet” af Sven Holm
1998 - “Tre centimeter fra Gud” af Marina Steinmo
1997 - "Det eneste forår" af Peter Hugge
1996 - "Hævndronningen" af Tove Granquist
1995 - "Din fars onkel" af Peter Hugge
1994 - "Forskel" af Pia Juul
1993 - "Beskyttelse af kvinder" af Ole Henrik Laub
1992 - "Nedfaldsenglen" af Peter Hugge
1992 - "Den grønne mand” af Morti Vizki
1991 - "I den mørke skov" af David Mamet

Bådteatret
1998 - “Ulvetime” af Morti Vizki

Hvidovre Teater
1997 - "Insomnia" & "Storinkvisitoren" af George Tabori

Holbæk Ny Teater
1997 - "Øje for Øje" af Gerz Feigenberg

Gladsaxe Teater
1996 - "Det gode menneske fra Sezuan" af Bertolt Brecht

Bonner Bienalen 96
1996 - "Kains Mærke" af Morti Vizki

Børneteatret
1996 - "Hva' så Billy" af Nonny Sand

Det Kgl. Teater
1995 - "Oleanna" af David Mamet

Opera Akademiet
1992 - Uddrag af operaen "Don Pasquale" af Donizetti
1991- Uddrag af operaen "Titus" af Mozart

Rialto Teatret
1990 - "Mikael" af Gerz Feigenberg efter Bangs Roman
1990 - "Don Juan" af Moliere

Det Ny Teater
1989 - "Edderkoppekvindens kys" af Manuel Puig
Kunstnerisk Udviklings Virksomhed (Artistic Research)
2012 - 2016 Ansvarlig for Kunstnerisk udviklings virksomhed Den danske Scenekunstskole
· Udvikling af strategi på området.
· International netværksdannelse
· Udviklet forståelsen for KUV
· Produceret og gennemført ca, 15 KUV projekter Heruder 3 større internationale financieret gennem ansøgte KUM midler.

2015 –HUMAN MIGRATION - eget projekt (støttet af Kulturministeriet KUV pulje)
Project description.
The project's ambition is to find ways and staging strategies to put the Performing Arts in dialogue with other fields of knowledge, through a collective research- and development, focusing on the dialogue between scientist, artists and migrants.
As an artist, educator and developing understanding for artistic research on the Danish National School of performing Arts, I am preoccupied about with how we can we can reflect one essential topic as migration through different perspectives. . One area I have dealt with is theatrical documentary, primarily through the work of the organization. C:NTACT. C: NTACT is an independent social political foundation, housed at Edison Theatre in Frederiksberg. The organization produces artistic - stage, -media and - education projects for participants with different cultural and social backgrounds. C: NTACT work both in Denmark and internationally, with projects in Africa, Middle East, Europe and Greenland.
Currently, I am concerned with the issue of migration, and the project will examine how we can make the personal narrative of a fugitive compare to the knowledge in the scientific geogenetic field. Especially through the perspective of human demography, dealing with the genetic evidence of humanities movement out of Africa.
The project Human migration will examine and communicate new perspectives, on the current large migration issues in Europe and examine what role human migration has in the survival of cultures.
Together, the group of artists (stage designer, musician, actor, dancer and lighting / video designer) will examine and apply research in human demography and compare it to migrant is personal narrative.
The project will explore ways to translate scientific information on human demography and the personal narratives of migrants into an artistic tangible aesthetic expression, which can be explored by an audience, both in the Natural History Museum of Denmark and at the activities at C:NTACT.

Legater
1998 - Ebbe Langbergs Hæderslegat
1998 - Statens Kunstfond
1997 - Statens Kunstfond
1996 - Statens Kunstfond
1995 - Statens Kunstfond
1988 - Elli og Ove Peter Christensens fond

IT
Behersker Word, Power point og Outlook i Officepakken
Behersker Adobe Photoshop
Informationssøgning via internettet
Mailkorrespondance på alle niveauer

Sprog
Engelsk: Skrift og tale på højt niveau

Komité arbejde
2009 – komite for professor udnævnelse til regi uddannelsen, Khio Norge sammen med Einar Solbu og Sverre Rødahl
2017 – bedømmelses komité´ for stipendiat Øystein Elle

Censor
2010 - Censor for regi master studerende, Khio

Ledelseserfaring
2001 - Uddannelsesleder af instruktøruddannelen på Den Danske Scenekunstskole
· Faste samarbejdsaftaler hhv. Århus, Ålborg og Odense Teater i forhold til praktikaftaler, samarbejdsaftaler med Odense og Århus teaterskoler er etableret.

· Opbygning af stort netværk af internationale teatermennesker fra Rusland, Tyskland, Italien, USA, England, Irland og Norge, Sverige, Letland og Finland.

· Jeg har skabt et grundlag for en Nordisk Opera Master uddannelse i samarbejde med de respektive nationale operaer, operaer akademier og teaterskoler i hhv Danmark, Finland og Norge.

· Et fast samarbejde er etableret med Thomas Ostermeier og Schaubühne
1998 – 2001 Leder af Jomfru Ane Teatret
Jomfru ane Teatret var, da jeg overtog det, ikke særlig markant i det danske teater billede løbet af to sæsoner blev det et teater, der markerede sig med ny vedkommende dramatik både dansk og udenlandsk, og med dygtige landskendte skuespillerspillere. Publikumstallet blev næsten fordoblet. Med Englesyn opnåede vi en Reumert nominering.
Ledelseskompetencer
Som leder af Jomfru Ane Teatret gennem 3 år, og uddannelsesleder for instruktørlinien på Statens teaterskole gennem 12 år, har jeg tilegnet mig kompetencer i både kunstnerisk og administrativ ledelse.
Systemiske ledelse værktøjer, Anerkendende tilgange. Faciliteringsprocesser, teambuilding og administration. Økonomi og budgetstyring, Samarbejde med bestyrelse og kommune. Udarbejdelse af handlingsplaner omverdens analyser og strategier Etablering og udvikling af nationale og internationale samarbejder og netværk. Ansættelsesprocedurer. Indgående erfaring med personaleledelse
Repertoirelægning, PR og pressehåndtering, Indgående erfaring og branchekendskab som udøvende instruktør, herunder indgående kendskab til instruktørens arbejdsproces i det profes­sionelle teater og dets mange forskellige udtryksformer og strukturer. Indgående kendskab til europæisk scenekunst

Undervisning
1999 – 2016 Den Danske Scenekunstskole, instruktørstuderende
2009 – 2016 Rytmisk Musik Konservatorium, sangstuderende
1992 – 1995 Dramatikerstudiet ved Århus Teater, samt vejleder for 3 af de studerende
1991 – 1993 Opera Akademiet, dramatik for sangere
1983 – 1984 Købehavns Kommunes Daghøjskole: Musik og teater
1978 – 1980 Espergærde Ungdomsskole

Teater V: ”Godt vi har Allan” Foto: Daniel Buchwald

Teater V: ”Godt vi har Allan” Foto: Daniel Buchwald