MØD METODEN med Anja Behrens

I vores fag ser vi næsten aldrig hinanden arbejde, og vi ved ofte ikke, hvordan hinanden reelt skaber et værk. MØD METODEN er et rum, hvor vi kan blive inspireret af hinanden og se vores egen praksis i et nyt lys. Dette er den tredje af en række MØD METODEN-aftener, hvor vi hver gang inviterer et nyt medlem til at udfolde sin metode. Nysgerrige kollegaer kan komme og lytte, stille spørgsmål og blive inspireret. Bagefter går vi ud og spiser noget mad sammen (på egen regning).

D. 21. november
KL. 17.00-19.00
STED. Danske Sceneinstruktører, Linnésgade 25, 2. sal. København (stedet kan ændre sig alt efter antal tilmeldte)
TILMELDING til info@stagedirectors.dk senest den 18. nov. kl. 12.

Onlinedeltagelse er mulig. Send en mail, så sender vi et mødelink.

Om Anja Behrens: 

“Jeg tror jeg har brug for at komme i kontakt med de mørke følelser som vi bærere rundt i os, men det er svært at få plads til de her følelser i hverdagen. De kan være så voldsomme, eller de kan være forstyrrende og angstprovokerende. Men de er der jo, og igennem kunsten kan man få lov at være i dem, uden at det hele går i stykker. Hvis vi gør det gennem kunsten, så er det ikke så farligt.” 

Når instruktør Anja Behrens skal åbne en forestilling op, benytter hun sig af en særlig arbejdsmetode. Hun kalder metoden ’Ritualer’. Det er en metode hvor performeren gennem intuitive og performative handlinger, undersøger stykkets emotionelle grundtone.

Hun beder performerne om at komme med nogle ritualer. Nogle ritualer finder vej ind i en forestilling, nogle er med i fragmenter og nogle har sat nogle emotionelle processer i gang eller skabt tanker der har ført processen videre. Men hvert ritual performerne kommer med, er med i værket. De kan være synlige eller usynlige, men for Anja er de lige vigtige.

“Sanselighed og visualitet er ekstremt vigtigt for mig! Hvordan ser fortabthed ud? Hvordan ser tomhed ud? Hvordan ser afgrund ud? Visualitet åbner vores sanseapparat og er ikke intellektuelt. Jeg etablerer et arbejdsrum hvor vi kan være i en intuitiv og kropslig undersøgelse af værkets grundtone. Det er vigtigt for mig at give plads til i starten af en prøveproces”

Foto: Emilie Therese