Branchepraksis ved ansættelse på søjle B-teatre

På trods af at vilkårene ikke er helt ens fra teater til teater, har vi overordnet set en velfungerende praksis, når du arbejder på Landsdelsscenerne og Teatrene i Det Københavnske Teatersamarbejde. I det følgende gennemgår vi nogle af de vilkår, som du vil møde og trygt kan acceptere. Det er disse din forhandling typisk vil tage afsæt i:

Som instruktør har du typisk det kunstneriske ansvar for forestillingen indenfor den ramme og de retningslinjer, som teatret har fastlagt ved kontraktindgåelse. Før du siger ja til en opgave, er det en god idé at have en samtale med teaterchefen. Vi har samlet et par stikord, der kan guide jeres samtale og sikre, at I når rundt om relevante emner.

Lønforhandlingen tager afsæt i den vejledende lønsats:

Den vejledende lønsats er for sceneinstruktører, der ansættes på teatre til instruktion af en forestilling og satsen tillægges feriepenge.

Satsen er et udtryk for en passende løn for en gennemsnitlig iscenesættelsesopgave med gennemsnitlig kompleksitet og længde. Lønnen for en kort forestilling på en lille scene og med få medvirkende vil derfor typisk være lavere. Modsat vil lønnen for en lang forestilling, der har mange medvirkende, en musikforestilling eller ny dansk dramatik, hvor arbejdet for instruktøren ofte er større, være højere. Der er tale om en individuel forhandling, hvor I skal se på opgavens omfang, din anciennitet og de rammer og vilkår, som gør sig gældende for produktionen. Foruden dette afhænger lønnen også af, hvilke opførelsesrettigheder, som teatret ønsker at erhverve.

Lønsatsen reguleres årligt (dog ikke under pandemier og lign.) i overensstemmelse med satsreguleringsprocenten. Satsen er således beregnet ud fra tidligere års lønniveau og tager højde for lønudviklingen.

Vejledende lønsats for instruktion 2024:

  • Vejledende lønsats 2024: 198.350 kr. + feriepenge
  • Dagsgage for efterfølgende arbejde med iscenesættelsen: 3.240 kr.

Når du arbejder som sceneinstruktør på et teater, har det altid været praksis, at du betragtes som lønmodtager og modtager A-løn med feriepenge, er omfattet af teatrets forsikring. Vi anbefaler ikke, at du aflønnes med honorar eller gennem CVR, dvs. som tjenesteyder, men hvis det er tilfældet, bør du få en betydeligt højere betaling, som kompensation for de dårligere vilkår, den øgede administrative byrde og den svagere retsstilling, der følger med.

Teatrenes erhvervelse af opførelsesrettigheder

Som sceneinstruktør er du ophavsperson til din iscenesættelse. Det betyder, at du ifølge ophavsretsloven har krav på passende og forholdsmæssig betaling for teatrets erhvervelse af opførelsesrettigheder. Vores vurdering er, at du modtager passende og forholdsmæssig betaling, når din aftale og løn afspejler den etablerede branchepraksis.

Branchepraksis er, at teatrene for den vejledende lønsats erhverver en opførelsesret til din iscenesættelse i op til 3 år fra premieredatoen, hvor teatret kan:

  • opføre forestillingen på egne fysiske scener i Danmark (inklusiv turné i Danmark, hvis det er konkret aftalt og turnéperioderne fremgår af din kontrakt) op til ca. 60 opførelser
  • optage korte klip til PR brug/markedsføring af forestillingen
  • foretage normale småjusteringer af iscenesættelsen. Iscenesættelsen må derudover ikke ændres uden forudgående aftale med instruktøren. Instruktøren forestår ændringerne og har førsteret til at forestå genopsætninger og lignende.

Det skal fremgå tydeligt af din kontrakt, hvilke opførelsesrettigheder, som teatret erhverver, så I har en klar forventningsafstemning.

I den aftalte periode kan instruktøren ikke bruge iscenesættelsen og konceptet på et andet teater i Danmark, med mindre teatret har givet skriftligt tilladelse til dette.

Yderligere rettighedsoverdragelse end ovennævnte, det kan fx være audiovisuel udnyttelse, co-produktioner eller en længere opførselsret, prolongation mv. udløser typisk yderligere passende og forholdsmæssig betaling for rettighedsudnyttelsen efter konkret aftale, jf. reglerne i ophavsretsloven fra juni 2023.

Betaling for efterfølgende arbejde med forestillingen indenfor den erhvervede opførelsesret:

Instruktøren har til enhver tid førsteret til at forestå enhver genopsætning af forestillingen, samt lede prøverne ved ændring i rollebesætningen, strammeprøver mv. indenfor opførelsesperioden. Hvis instruktøren er forhindret i at gennemføre ovennævnte prøver, foretages disse typisk af teatret uden aflønning af instruktøren.

For efterfølgende arbejde med forestillingen betales instruktøren dagsgager for prøve- og forberedelsesdage.

Turnéversion:

Hvis instruktøren foruden iscenesættelsen skal skabe en turnéversion, der kræver en justering, et nyt eller tilpasset koncept, vil dette typisk medføre yderligere betaling, der svarer til opgavens omfang. Dette kan fx være dagsgager baseret på antallet af arbejdsdage eller en procentdel af den vejledende lønsats, afhængigt af opgavens størrelse i forhold til en typisk iscenesættelsesopgave.

Teatrenes erhvervelse af en ny opførelsesret:

Såfremt teatret efter udløbet af den 3 årige opførelsesret ønsker at erhverve en ny 3 årig opførelsesret, er branchepraksis, at teatret betaler halvdelen af den oprindelige løn (pristalsreguleret).

Herudover modtager instruktøren betaling for arbejdet i forbindelse med genopsætningen i form af dagsgager for forberedelses- og prøvedage.

Rejser og logi:

Teatret dækker typisk rejseomkostninger samt logi i prøveperioden, når instruktøren ikke bor i almindelig pendlerafstand til teatret.

Øvrigt rettighedsbærende arbejde i ansættelsen:

Hvis du i ansættelsen skal lave øvrigt arbejde eller opgaver, der afviger fra en instruktørs typiske arbejdsopgaver, skal der ske betaling for dette arbejde. Er der tale om rettighedsbærende arbejde, skal der indgås en aftale om dette på branchevilkår. Skal du fx dramatisere et værk, bør der indgås en særskilt dramatikeraftale, der håndterer betaling, kreditering og opførelsesrettigheder mv.

Få tjekket din kontrakt og vilkår før underskrift. Send en mail til: info@stagedirectors.dk