Praksis ved ansættelse på søjle B-teatre

Selvom vilkårene kan variere lidt fra teater til teater, er mange af dem ens, og der er generelt en velfungerende praksis på teatrene under Dansk Teaters søjle B i forhold til løn og rettigheder.

Her gennemgår vi nogle af de vilkår, du vil støde på, og som du trygt kan acceptere. Det er også disse, som din forhandling typisk vil tage udgangspunkt i.

Som instruktør har du det kunstneriske ansvar for forestillingen indenfor den ramme og de retningslinjer, som teatret har fastlagt ved kontraktindgåelse. Før du siger ja til en opgave, er det derfor en god idé at have en samtale med teaterchefen. Vi har samlet et par stikord, der kan guide jeres samtale og sikre, at I når rundt om relevante emner.

Lønforhandlingen tager typisk afsæt i den vejledende lønsats:

Den vejledende lønsats er for sceneinstruktører, der ansættes på teatre til instruktion af en forestilling og satsen tillægges feriepenge.

Satsen er et udtryk for en passende løn for en gennemsnitlig iscenesættelsesopgave med gennemsnitlig kompleksitet og længde. Lønnen for en kort forestilling på en lille scene og med få medvirkende vil derfor typisk være lavere. Modsat vil lønnen for en lang forestilling, der har mange medvirkende, en musikforestilling eller ny dansk dramatik, hvor arbejdet for instruktøren ofte er større, være højere.

Det vil derfor være en individuel forhandling med afsæt i opgavens omfang, din anciennitet og de rammer og vilkår, som gør sig gældende for produktionen. Ansættelsesperiodens længde er afhængig af opgavens omfang. Foruden dette afhænger lønnen også af, hvilke opførelsesrettigheder, som teatret ønsker at erhverve.

Den vejledende lønsats reguleres årligt i overensstemmelse med satsreguleringsprocenten. Satsen er således beregnet ud fra tidligere års lønniveau og tager højde for lønudviklingen.

Vejledende lønsats for sæsonen 25/26:

  • 205.491 kr. + feriepenge
  • Dagløn: 3.357 kr. + feriepenge (efterfølgende arbejde med iscenesættelsen)

Når du arbejder som sceneinstruktør på et teater, har det altid været praksis, at du betragtes som lønmodtager og modtager A-løn med feriepenge, er omfattet af teatrets forsikring mv. Vi anbefaler ikke, at du aflønnes med honorar eller gennem CVR, dvs. som tjenesteyder. Hvis det er tilfældet, bør du få en højere betaling, som kompensation for de ringere vilkår, den øgede administrative byrde og den svagere retsstilling, der følger med.

Teatrenes erhvervelse af opførelsesrettigheder

Som sceneinstruktør er du ophaver til din iscenesættelse. Det betyder bl.a., at du ifølge ophavsretsloven har krav på passende og forholdsmæssig betaling for teatrets erhvervelse af opførelsesrettigheder, og at teatret ikke kan ændre din iscenesættelse uden dit forudgående samtykke.

Vores vurdering er, at du modtager passende og forholdsmæssig betaling, når din løn og teatrenes erhvervelse af opførelsesrettigheder afspejler branchepraksis.

For den vejledende lønsats erhverver teatrene typisk en opførelsesret til din iscenesættelse i op til 3 år fra premieredatoen, hvor teatret kan:

  • opføre forestillingen på egne fysiske scener i Danmark (inklusiv turné i Danmark, hvis det konkret er aftalt i kontrakten) og op til ca. 60 opførelser (de aftalte spille- og turnéperioder skal fremgå af aftalen)
  • optage korte klip til PR brug/markedsføring af forestillingen
  • optage hele forestillingen til intern registrering (dog ikke overføre til AI-tjenester)

Hvis forestillingen genopsættes eller efterfølgende skal på turné indenfor opførelsesperioden, men efter udløbet de aftalte spille- og turnéperioder, aflønnes instruktøren typisk med 50 % af den oprindelige løn.

Det skal fremgå tydeligt af din kontrakt, hvilke opførelsesrettigheder, som teatret erhverver, så I har en klar forventningsafstemning.

I den aftalte periode kan du som instruktør ikke bruge iscenesættelsen og konceptet på et andet teater, med mindre teatret har givet skriftligt tilladelse til dette.

Yderligere rettighedsoverdragelse end ovennævnte udløser typisk yderligere passende og forholdsmæssig betaling for rettighedsudnyttelsen efter konkret aftale. Det kan fx være opførelsesret til efterfølgende sæsoner, audiovisuel udnyttelse eller co-produktioner mv.

Betaling for efterfølgende arbejde med forestillingen indenfor den erhvervede opførelsesret:

Instruktøren har til enhver tid førsteret til at forestå enhver genopsætning af forestillingen, samt lede prøverne ved ændring i rollebesætningen, strammeprøver mv. indenfor opførelsesperioden. Hvis instruktøren er forhindret i at gennemføre ovennævnte prøver, foretages disse typisk af teatret uden aflønning af instruktøren.

For efterfølgende arbejde med forestillingen betales instruktøren dagsgager for prøve- og forberedelsesdage.

Turnéversion:

Hvis instruktøren foruden iscenesættelsen skal skabe en turnéversion, der kræver en justering, et nyt eller tilpasset koncept, vil dette typisk medføre yderligere betaling, der svarer til opgavens omfang. Dette kan fx være dagsgager baseret på antallet af arbejdsdage eller en procentdel af den vejledende lønsats, afhængigt af opgavens størrelse i forhold til en typisk iscenesættelsesopgave.

Teatrenes erhvervelse af en ny opførelsesret:

Såfremt teatret efter udløbet af den 3 årige opførelsesret ønsker at erhverve en ny 3 årig opførelsesret, er branchepraksis, at teatret betaler halvdelen af den oprindelige løn (pristalsreguleret).

Herudover modtager instruktøren betaling for arbejdet i forbindelse med genopsætningen i form af dagsgager for forberedelses- og prøvedage.

Det ufærdige værk

Instruktøren og teatret aftaler typisk i kontrakten, hvad der skal ske, hvis instruktøren ikke kan fuldføre opgaven, f.eks. på grund af barsel, sygdom eller misligholdelse. Teatret ønsker ofte ret til at færdiggøre arbejdet på baggrund af det allerede præsterede arbejde, hvilket du kan godkende, så længe de konceptuelle rammer respekteres.

Som instruktør bibeholder du rettighederne til den forholdsmæssige del af værket, som du har tilvejebragt. Der skal laves en fordelingsnøgle for det samlede værk med den stedfortrædende instruktør og aftales en passende kreditering. Derudover skal der aftales en passende betaling for det udførte arbejde og brugen af dine rettigheder.

Vi anbefaler, at I udarbejder et tillæg til kontrakten, hvis du ikke kan færdiggøre opgaven, som håndterer netop disse spørgsmål.

Rejser og logi:

Teatret dækker typisk rejseomkostninger samt logi i prøveperioden, når instruktøren ikke bor i almindelig pendlerafstand til teatret.

Øvrigt rettighedsbærende arbejde i ansættelsen:

Hvis du i ansættelsen skal lave øvrigt arbejde eller opgaver, der afviger fra en instruktørs typiske arbejdsopgaver, skal der ske betaling for dette arbejde. Er der tale om rettighedsbærende arbejde, skal der indgås en aftale om dette på branchevilkår. Skal du fx dramatisere et værk, bør der indgås en særskilt dramatikeraftale, der håndterer betaling, kreditering og opførelsesrettigheder mv.

Få tjekket din kontrakt og vilkår før underskrift. Send en mail til: info@stagedirectors.dk