Den første samtale med teaterchefen – før du siger ja til opgaven

Før du siger ja til en opgave, er det en god idé at have en samtale med teaterchefen. Vi har samlet et par stikord, der kan guide jeres samtale og sikre, at I når rundt om relevante emner.

Se den første samtale som en begyndelse til en kunstnerisk dialog med teaterchefen:

  • Hvorfor skal netop denne forestilling spilles på teatret?
  • Hvorfor har teatret valgt dig som instruktør til opgaven?
  • Har teatret særlige visuelle, rumlige, stil- eller formmæssige forventninger bundet op på opgaven?
  • Hvilken scene skal det spilles på. Skal det på turne?

Det er også en god idé at vende de praktiske spørgsmål:

  • Er der en produktionsleder, forestillingsleder eller rekvisitør på forestillingen? Hvis ikke, forventes det så, at du står for f.eks. prøveplaner, kommunikation på produktionen, mødeledelse mv.? Hvis du påtager dig disse opgaver, får du så løn for det?
  • Hvor stor indflydelse har du på valg af samarbejdspartnere: casting af medvirkende på scenen. Valg af scenograf, lyd og lysdesignere, komponist, koreograf, dukkemagere m.m.?
  • Forestillingens målgruppe. Antal tilskuere?
  • Hvordan tænkes produktionsforløbet: Præproduktion, produktion, postproduktion?
  • Budget?
  • Hvad får jeg i løn?

Tal med en kollega
Husk, at du som medlem af FDS altid kan kontakte et bestyrelsesmedlem/kollega, som du ved, tidligere har været engageret på teatret, og få råd og vejledning. Kontakt sekretariatet for henvisninger.

Få tjekket kontrakten før underskrift
Som medlem kan du sende din kontrakt forbi sekretariatet og få en vurdering af vilkårene forud for forhandlingen med din kommende arbejdsgiver. Vi har jurister tilknyttet, hvis der opstår tvivlsspørgsmål, så du står stærkere i forhandlingen.

Hent spørgsmålene her:

Den første samtale med teaterchefen